Merchandise

Inkomstenbronnen van artiesten komen met name door optreden en de nieuwe muziek wat ze maken. Daarnaast kan het nog zo zijn dat ze veel geld krijgen door sponsors. Stel je voor, een artiest heeft veel following op Instagram dan kunnen bedrijven hem/haar vragen of hij hun bedrijf wil promoten. Dat werkt als volgt. De artiest laat hun merk zien op de foto of een filmpje. Zij zegt dan dat het een goed product is waardoor zijn fans hij producten uiteindelijk ook gaan komen. Dat zorgt voor veel winst voor beide partijen. Nog een goede inkomstenbron is merchandise. Dat is heel simpel gezegd kleding met hun naam of logo erop wat zij verkopen. De constante kosten plus de variabele kosten gaan eraf en wat ze ervan overhouden is winst. Daarvan moet al het personeel nog betaalt van worden. De nettowinst wat een artiest dan overhoud kan hij zelf houden. Dat kan een artiest gebruiken voor weer beter muziek te maken, een mooie auto kopen en dure kleding.

Veel van die artiesten maken dus gebruik van dure spullen. De meeste willen ermee laten zien dat ze het goed hebben. Dat zij eindelijk het leven vieren waar iedereen van droomt. Niet iedereen is natuurlijk zo. Veel artiesten geven ook niet om geld, zo zie je een mooie verdeling. Het is vooral de laatste jaren veel veranderd. Dat kan komen doordat de smaak van mensen veranderd maar, de meest voornamelijk reden is social media. Mensen willen graag laten zien dat ze het goed hebben. Door dat andere mensen dat ook willen gaan ze die persoon volgen. Dat zie je vooral in de nieuwe generatie, de oude generatie houd daarom ook meer afstand van al het gebeuren wat zich plaats vindt op internet.

Typisch rock.

Met rock muzikanten is het heel anders. Zij houden er meer van om met een grote Amerikaanse bus rond te toeren door het land. Daarbij komt veel drugs bij kijken. Hoe goed hun muziek ook klinkt, er zit altijd een donkere kant aan het verhaal. Zo zijn veel artiesten in contact geweest met drugs. Dat komt vanwege dat hun leven ineens heel snel op de kom kan komen te staan. Je kan zo maar ineens in de top 100 komen te staan. Dat vraagt veel aandacht en mensen willen dus ook meer muziek horen. Doordat een artiest dan heel veel werkt, er komt veel meer bij kijken dan alleen nieuwe muziek maken.